Forsiden    Mit Infitness    Spørgsmål & Svar    Ledige Jobs     Bliv Medlem
                                  
  » DIN TRÆNING » VORES HOLD » SOL BEAUTY » FIND CENTER » MEDLEMSKABER » OPRET ONLINE  

Aarhus N - Åbent Hus: Mandag kl. 12-20 - Se Vores Center og Hør Mere Medlemskab

Aarhus C - Åbent Hus: Mandag-Tirsdag kl. 16-20 - Se Vores Center og Hør Mere Medlemskab

Information
Træning
Træningsudstyr
Muligheder
Styrketræning
Kredsløb
Hold Træning
Balance/Udstræk
Genoptræning
TRX
Forløb / PT
Personlig Træning
Personligt Program
Kom godt igang!
Rundvisning
Intro Time
Trænings Program

Hvad sker i kroppen, når du styrketræner?

Styrketræning er blevet moderne de senere par år − også for kvinder.

- Men hvorfor er styrketræning (træning i maskiner, med frie vægte eller egen kropsvægt) blevet så populært? - Og hvilken positiv effekt har det på vægt, figur og ikke mindst sundhed?

Det er let at begynde - du kan enten træne selv hvor du følger et trænings program, eller deltage på et hold som er "styrke relateret" På et hold træner du sammen med andre medlemmer - under vejledning / undervisning af en instruktør. Instruktøren guider og motivere dig gennem hele holdtimen, så du "giver dig mest muligt" holdtræning er en sjov og social måde at træne på - alle kan være med uanset træningserfaring og alder.



 

Hvor lang tid skal jeg bruge i fitness centret?
Når du træner selv og følger et trænings program vil du typisk* skulle bruge mellem: 35-60 min.
Når du deltager i en holdtime vil du typisk* skulle bruge mellem: 45-50 min.
* = beregnet tidsforbrug ved alm. træningsprogram / alm. holdtime og er excl. omklædning / forberedelse mv.

Hvorfor er det sundt og hvad kan jeg forvente af styrketræning ?
Er du utrænet, forberedes dit nervesystem markant i de første 6-8 uger, hvor du styrketræner. Du får bedre kontrol over musklerne og mærker hurtigt, at du kan løfte mere. Over tid reagerer musklerne gradvist på den belastning, du udsætter dem for, ved at blive stærkere og stærkere.

Når du styrketræner tilføjer du en ydre belastning til dine muskler. Det er denne belastning der resulterer i, at vævet i dine muskler først bliver nedbrudt, og derefter bliver genopbygget - men i en grad, som er stærkere, end før du begyndte træningen.

Op til en halv time efter styrketræning har du det såkaldte „window of opportunity”. Det er her, kroppen særligt gerne vil optage næringsstoffer f.eks. protein, som bruges til opbygning af muskler. En kakaoskummetmælk eller et lille måltid med f.eks. kylling og fuldkornspasta kan derfor speede restitutionsprocessen op, hvis du spiser det lige efter træning.

Sundt for andet end spejlbilledet
Du skal gøre dig besværet, fordi styrketræning giver dig en perlerække af gode effekter. Der er selvfølgelig den kosmetiske – og hvis du synes din nederdel er rund de forkerte steder, eller du er træt af spagetti ud af skjorteærmerne, må du da gerne bruge det som anledning til at komme i gang med styrketræning.
 
Men at musklerne bliver større og stærkere handler ikke kun om æstetik og spejlbilleder. Det handler også om:

Større funktionalitet i hverdagen
Du bliver bedre til at gå på trapper, og du får lettere ved at sætte tunge indkøbsposer ind på bagsædet, mens du har et barn på armen og rundt om halsen.

Stærkere led og knogler
Det modvirker bl.a. knogleskørhed og kan forebygge skader.

Bedre sportslige præstationer
Hop højere, løb hurtigere, kast længere. Styrketræning optimerer nervesystemet og musklerne, så du bliver en bedre sportsudøver.

Øget insulinfølsomhed
Lider du af type2-diabetes, er der gode effekter at hente ved styrketræning.

Vægttab
Større muskler bruger mere energi – din forbrænding bliver højere. I kombination med konditionstræning og sund kost er du godt på vej til et varigt vægttab.

Smerter
Rygproblemer, knæproblemer, nakkespændinger og lignende kroniske ledsmerter kan modvirkes med generel styrketræning – og undertiden helt afhjælpes med den rette styrketræning.

Og det er vigtigt at huske på, at de her effekter er uomtvistelige, uanset om man er mand eller kvinde - ung som gammel. Faktisk vil styrketræning forhindre og udskyde mange af de klassiske folkesygdomme, der ofte viser med mig alderen.

 







   
© Infitness
Søge Ord: Fitness, Styrketræning, Århus Fitness, Fitness Århus, Århus Nord Fitness, Fitness Århus Nord, Århus Fitness Center, Fitness Center, Slank, Tabe Sig, Vægt Tab, Aarhus Fitness, Fitness Aarhus, Aarhus Nord Fitness, Fitness Aarhus Nord, Aarhus Fitness Center, Fitness Katrinebjerg, Fitness Christiansbjerg, fitnessdk, fitness.dk, freshfitness, aarhus universitet,aarhus universitets fitness, AUS Fitness, AUS motion, AUS Motionscenter, Postens ve og vel, ve og vel, postens ve & vel, postens træningscenter, postens fitness, fitness world, world of fitness, trx, technogym, holdtræning, hold, bodyfit, zumba, motionsboksning, boksning, Yoga, Stramop, stram op, dance, cirkeltræning, mave og ryg, løbehold, løbetræning, løbeinstruktør, hold instruktør søges, bodypump, fitness boksning, fitness yoga, spinning, fitness tæt på aarhus univeritet